• bal
  • lewa
  • lewa
  • lewa
  • lewa
  • lewa
  • lewa
  • lewa
  • lewa
  • lewa
  • lewa
  • lewa
  • lewa
  • lewa
  • lewa
  • lewa
  • lewa
  • lewa
  • lewa
  • lewa
  • prawa
  • p
  • p
  • p
  • p
  • p
  • p
  • p
  • p
  • p
  • p
  • p
  • p
  • p
  • p
  • p
  • p
  • p
  • p
  • p
BIP

Deklaracja dostępności

Deklaracja dostępności

Biblioteka

MUZEUM ZABYTKÓW KULTURY TECHNICZNEJ W GNIEŹNIE

Zapraszam do zwiedzania muzeum w Gnieźnie.

Link do MUZEUM ZABYTKÓW KULTURY TECHNICZNEJ W GNIEŹNIE

Życzymy miłego zwiedzania :)

Bajka dla dzieci: CZAROWNIK PTAKÓW – TOMASZ KALITA

DLA NAJMŁODSZYCH:

Bajka dla dzieci: CZAROWNIK PTAKÓW – TOMASZ KALITA, słuchowisko dla dzieci od Bajkowisko.pl.

Wakacje Antka w gajówce właśnie się zaczęły, a pierwszy dzień ma być pełen nowych przeżyć – pan Gajowy obiecał mu strzelanie z wiatrówki! Jednak ptasi przyjaciele zamieszkujący pobliskie drzewa zabiorą chłopca na dużo bardziej intrygującą przygodę…

Bajkowisko.pl – bajki do słuchania. Bajkowisko.pl to słuchowiska dla dzieci. Popularne i tradycyjne bajki w nowej odsłonie wraz z ciekawymi i kolorowymi ilustracjami są świetnym rozwiązaniem na wspólne spędzanie czasu z dzieckiem. Bajkowisko.pl rozwija wyobraźnię Twojego dziecka! Dzieci uwielbiają Bajkowisko!

"Noc z książką 2020"

Noc z 11/12 lutego 2020 roku grupa uczniów pod opieką pani Moniki Rodakowskiej oraz pana Damiana Kęski spędziła w szkole. Gościem specjalnym była pani Elżbieta Dziedzicka - redaktorka „Mojej Garbatki”, uprzednio periodyku, a obecnie dzieła liczącego setki stron, które kosztowało wiele pracy, energii, pracy badawczej i wysiłku wydawniczego. Pani Elżbieta przybliżyła uczniom najznakomitszych gości Garbatki m.in. prof. Leszka Kołakowskiego, panią Zofię Posmysz, panów Andrzeja i Krzysztofa Kumorów. Nawiązała nie tylko do wizyt w Garbatce, ale także do  powiązań z naszą miejscowością i jej historią.

Ważną tematyką spotkania była wojenna historia Garbatki. Barwnie opowiedziane zdarzenia związane z pacyfikacją Garbatki nie tylko pogłębiły wiedzę uczniów, ale stały się bodźcem do podzielenia się swoją wiedzą zaczerpniętą z rodzinnych opowieści.

Pani Elżbieta przedstawiła także „Moją Garbatkę” – dzieło zawierające bogate materiały dotyczące historii miejscowości  oraz etapy jego powstania, ciekawostki dotyczące zbieranych materiałów.  Zaprezentowała także spotkania literackie „Niech żyją teksty!” odbywające się  cyklicznie w Muzeum Jana Kochanowskiego w Czarnolesie, zachęcając zebranych do licznego udziału.

Atrakcjami nocy były również zabawy przygotowane przez uczennice należące do szkolnego wolontariatu, mające na celu integrację uczniów oraz gra w piłkę siatkową i koszykową. Najważniejszą częścią spotkania była prezentacja przygotowanych książek oraz tradycyjne czytanie. Najwytrwalsi czytelnicy przez całą noc nie zmrużyli oka. Uczniowie z zainteresowaniem pytają o kolejną taką noc.

„Noc z książką” jest to akcja mająca na celu propagowanie czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży oraz propagująca bezpieczne i aktywne spędzanie wolnego czasu.

Moje hobby!

Biblioteka to miejsce, w którym możemy zaprezentować swoje zainteresowania. Tym razem swoje hobby przedstawiła męska część wolontariatu – Szymon i Michał. Pasja rowerowa i znajomość motoryzacji, to nie tylko sfera marzeń i zainteresowań. To przede wszystkim aktywny tryb życia, sposób na spędzanie wolnego czasu, pomysł na zwiedzanie Polski. Uczniowie przedstawili także strony internetowe, które są skarbnicą wiedzy.

Czytelniku - projektuj, prezentuj, dziel się!

Za nami kolejne spotkanie czytelnicze – tym razem nie tylko dla najmłodszych czytelników! „Przerwa z książką” stała się okazją do zaprezentowania swoich gustów literackich oraz zaprojektowania i przedstawienia okładki swojej ulubionej książki.

 

W akcję włączyli się uczniowie klas 7 i 8, a nad przebiegiem czuwały uczennice należące do szkolnego wolontariatu. Starsi i młodsi czytelnicy zgodnie pracowali przy wspólnym stole, dzieląc się swoimi umiejętnościami plastycznymi oraz doświadczeniem czytelniczym. (5.02.2020)

Kryteria wyboru książek do głośnego czytania dzieciom

Czy ważne jest, co czytamy dzieciom? Tak, gdyż przy pomocy książek „wyposażamy” ich umysły i serca – wpływamy na ich język i wiedzę, postrzeganie świata, rozwój zainteresowań, postawy i system wartości. Od nas - rodziców i nauczycieli - zależy, czy znajdą się tam śmieci, czy stworzymy piękne, bogate, harmonijne i ponadczasowe „wnętrze”. Pomocne może się okazać pytanie, czy książka spełnia kryteria wyboru dobrych książek do czytania dzieciom. 

Kryteria, jakimi kieruje się Fundacja przy polecaniu książek do głośnego czytania dzieciom, służą z jednej strony podnoszeniu ogólnego poziomu kultury i wiedzy, z drugiej zaś ochronie i wspieraniu zdrowia emocjonalnego dziecka*.

Proponujemy, by do głośnego czytania dzieciom wybierać książki:

  • skierowane do dziecka i ciekawe dla niego
  • sensowne - o czymś istotnym dla dziecka, objaśniające mu świat, rozwijająca ważną cechę bądź umiejętność np. empatię, takt, poczucie humoru
  • napisane lub tłumaczone poprawną i ładną polszczyzną
  • dostosowane do wieku i wrażliwości dziecka, nie wzbudzające lęków i niepokoju
  • uczące myślenia oraz radzenia sobie z trudnymi uczuciami i sytuacjami
  • przynoszące wiedzę i/lub rozrywkę na wysokim poziomie
  • niosące pozytywny przekaz moralny, promujące wzorce właściwych postaw i zachowań, niosące przesłanie szacunku wobec dziecka, innych ludzi, zwierząt, przyrody, kraju, dobrych tradycji, uznanych norm społecznych, sprawiedliwego prawa
  • rozwijające wrażliwość estetyczną
  • kształtujące postawę optymizmu i wiary w siebie oraz pozytywne nastawienie do świata
  • unikające stereotypów związanych z płcią, rasą, narodowością, kulturą etc., nawet jeśli podane są w „niewinnej” lub humorystycznej formie
  • unikające antywzorców np. przykładów, że zachowania naganne wiodą do sukcesu 
    Dzieci potrzebują jasnego przekazu moralnego, co jest dobre, a co złe. Jeśli lektura pozostawia tu wątpliwości, zawsze warto z nimi rozmawiać o właściwych postawach i wyborach - takich, które nie ranią innych i służą dobru ogólnemu.

Przede wszystkim zwróćmy uwagę, czy książka dostosowana jest do wieku, stopnia dojrzałości emocjonalnej i wrażliwości dziecka. Nie wzbudzajmy w dzieciach strachu i napięć. Rozrywka nie jest warta trwających czasem latami lęków i fobii. Jednocześnie jednak pamiętajmy, że gdy czytamy dziecku i odpowiadamy na jego pytania, może zrozumieć ono teksty „dojrzalsze”, przeznaczone dla dzieci starszych nawet o dwa, trzy lata.
I jeszcze jedno – tak jak sprawdzamy smak i temperaturę potraw, które serwujemy dzieciom, zapoznawajmy się z książką przed przeczytaniem jej dziecku. Rekomendacje Fundacji mogą czasem odbiegać od Państwa gustu, czy wyobrażenia o tym, co jest dla Państwa dziecka właściwe. Czujmy się osobiście odpowiedzialni za to, co czytamy naszym dzieciom.

* Zdrowie emocjonalne to wg. Daniela Golemana, autora „Inteligencji emocjonalnej”, dobre samopoczucie psychiczne i moralne, umiejętność racjonalnego myślenia oraz zdolność nawiązywania dobrych i trwałych związków z ludźmi.

Kryteria wyboru książek do głośnego czytania dzieciom zostały opracowane przez Fundację „ABCXXI - Cała Polska czyta dzieciom”, inicjatora kampanii "Cała Polska czyta dzieciom". 

Pobierz Złotą listę książek

Książka na ferie zimowe

Zabierz książkę na ferie! Dla klas I-III polecamy:

  • Nela na trzech kontynentach. Podróże w nieznane
  • Perepeczko Andrzej „Dzika mrówka na kurierskim szlaku.
  • Michał Rusinek „Wierszyki domowe”
  • Onichimowska Anna „Dzień czekolady”
  • Strzałkowska Małgorzata „Wierszyki łamiące języki”
  • Kasdepke Grzegorz „Opowiadania i bajki”
  • Papuzińska Joanna „Król na wagarach”
  • Brzechwa Jan „Najpiękniejsze wiersze dla dzieci”
  • H.Ch. Andersen „Królowa Śniegu”
  • Najpiękniejszy skarbiec baśni.

Serdecznie zapraszamy do wypożyczenia książek z kącików dla dzieci i młodzieży!

Światowy Dzień Pluszowego Misia

25 listopada na całym świecie obchodzony jest Światowy Dzień Pluszowego Misia. Tego dnia przypada rocznica powstania tej niezwykłej maskotki. Z powstaniem zabawki związana jest przedziwna historia, która wydarzyła się w 1902 roku. Theodore Roosevelt  - prezydent Stanów Zjednoczonych – wybrał się z przyjaciółmi na polowanie. Podczas wyprawy postrzelono młodego niedźwiadka. Prezydent nakazał uwolnienie zwierzęcia, a całą historię zilustrowano w waszyngtońskiej prasie. Producent zabawek zainspirowany tym wydarzeniem postanowił stworzyć nową zabawkę dla dzieci – pluszowego misia o imieniu Teddy Bear. Już ponad 100 lat towarzyszy on najmłodszym. Stał się bohaterem bajek, filmów, a przede wszystkim wiernym przyjacielem dzieci.

27 listopada 2019 roku najmłodsi uczniowie naszej szkoły oraz dzieci z Przedszkola Samorządowego „Pod Sosnową Szyszką” w Garbatce - Letnisko uczestniczyły w obchodach  Światowego Dnia Pluszowego Misia.

Dzieci przyniosły swoje ulubione maskotki i wzięły udział w spotkaniu czytelniczym zorganizowanym przez panie Monikę Rodakowską oraz Agatę Styczyńską. Gościem specjalnym była Wójt Gminy Garbatka-Letnisko – Pani Teresa Fryszkiewicz, która przeczytała dzieciom jedną z przygód Kubusia Puchatka pt. „Bardzo wietrzny dzień”. Pani Wójt towarzyszyły trzy misie. Uczniowie poznali historię  jednego z nich, który był szczególnie bliski sercu naszego Gościa.

Uczniowie opowiadali o pluszowych przyjaciołach oraz  przedstawiali  ich imiona. A jak dbać o pluszowe maskotki, by towarzyszyły dzieciom przez wiele lat? Uczniowie przedstawili swoje pomysły: odkurzanie, czyszczenie i pranie ręczne zdecydowanie przyczynią się do ich długowieczności.

Dzieci podziękowały Pani Wójt za spotkanie gromkimi brawami, życzliwymi uśmiechami i dyplomem z pamiątkowym zdjęciem. Obiecały także, że odwiedzą niebawem naszego Gościa w budynku Urzędu Gminy.

Monika Rodakowska
Agata Styczyńska

"Czarnoksiężnik z Krainy Oz"

Psycholog szkolny – pasjonatą literatury? Ależ tak! 27 listopada 2019 roku gościem szkolnej biblioteki był pan Marcin Łagoda – szkolny psycholog. Podczas spotkania „Przerwa z książką” pan Marcin czytał dzieciom klas I-III „Czarnoksiężnika z Krainy Oz”.

Jest to powieść przygodowa amerykańskiego pisarza Lymana Franka Bauma należąca do ścisłego kanonu literatury dziecięcej. Książka wpisała się do historii literatury światowej jako pierwsza powieść fantasy dla dzieci. Opisuje historię małej Doroty przeniesionej z pieskiem Toto przez trąbę powietrzną do magicznej Krainy Oz. Aby wrócić do rodzinnego Kansas, dziewczynka musi dotrzeć do mieszkającego w Szmaragdowym Grodzie Czarnoksiężnika Oza…

Historią Doroty zainteresowali się także uczniowie klas VII i VIII. Przyłączyli się do słuchających dzieci i z zainteresowaniem śledzili losy bohaterki. Przerwa okazała się za krótka, by przeczytać całą książkę,  jednak wystarczająco długa, by rozbudzić ciekawość czytelników losami głównej bohaterki. Zachęcamy rodziców do kontynuowania czytania tej lektury i rozbudzania pasji czytelniczej dzieci.

Polecamy Rodzicom

1. Górka Iwona „Mały nieszczęśliwy człowiek z ADHD”
2. Faber A., Mazlish E. „Wyzwoleni rodzice – wyzwolone dzieci. Twoja droga do szczęśliwszej rodziny”
3. Faber A., Mazlish E. „Jak mówić do nastolatków, żeby nas słuchały. Jak słuchać, żeby z nami rozmawiały”
4. Faber A., Mazlish E. „Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły”
5. Portmann R. „Gry i zabawy przeciwko agresji”
6. ks. Andrzej Zwoliński „Sekty… Dlaczego”
7. Tomaszek Bożena „Jak pracować z dzieckiem nadpobudliwym w szkole i w domu”
8. Benin Karl „Jak prowadzić trudne rozmowy”
9. Encyklopedia. „Rodzice i dzieci. Co robić, aby nasze dzieci były szczęśliwe?”
10. „Wiedzieć, rozumieć, reagować. Sprawny umysł”

Czy mogę napisać książkę?

23 października 2019 roku uczniowie klasy VIII należący do szkolnego wolontariatu przygotowali w ramach spotkań „Przerwa z książką” bardzo ciekawe zajęcia. Zamiast gotowej lektury uczniowie sami stworzyli książkę! Księżniczki – agentki, tajemniczy zamek, cenny diament, złodziej oraz … niewidzialne auto. Wyobraźnia i kreatywność dzieci nie miały granic.  Całości dopełniły ilustracje dzieci, które oddały charakter i klimat bajki.

Polecamy nauczycielom

1. Górka Iwona „Mały nieszczęśliwy człowiek z ADHD”
2. Faber A., Mazlish E. „Wyzwoleni rodzice – wyzwolone dzieci. Twoja droga do szczęśliwszej rodziny”
3. Faber A., Mazlish E. „Jak mówić do nastolatków, żeby nas słuchały. Jak słuchać, żeby z nami rozmawiały”
4. Faber A., Mazlish E. „Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły”
5. Portmann R. „Gry i zabawy przeciwko agresji”
6. ks. Andrzej Zwoliński „Sekty… Dlaczego?”
7. Tomaszek Bożena „Jak pracować z dzieckiem nadpobudliwym w szkole i w domu”
8. Benin Karl „Jak prowadzić trudne rozmowy”
9. Encyklopedia. „Rodzice i dzieci. Co robić, aby nasze dzieci były szczęśliwe?”
10. „Wiedzieć, rozumieć, reagować. Sprawny umysł”
11. „Terapia pedagogiczna uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Gimnazjum. Zbiór ćwiczeń i kart do pracy”
12. Nowak Anna „Spotkania z rodzicami. Jak uatrakcyjnić tradycyjną wywiadówkę”

Polecamy także książeczki z serii „Oni są wśród nas” będące inspiracją, źródłem wiedzy oraz pomocą w sprawowaniu opieki nad chorym uczniem dla nauczycieli, wychowawców i opiekunów. Seria zawiera:

„Dziecko z cukrzycą w szkole i przedszkolu”
„Dziecko przewlekle chore”
„Dziecko z hemofilią w szkole i przedszkolu”
„Dziecko z padaczką w szkole i przedszkolu”
„Dziecko z astmą w szkole i przedszkolu”
„Dziecko z ADHD w szkole i przedszkolu”
„Dziecko z zaburzeniami tikowymi w szkole i przedszkolu”
„Dziecko z depresją w szkole i przedszkolu”
„Dziecko z zaburzeniami psychotycznymi w szkole i przedszkolu”
„Dziecko z autyzmem i Zespołem Aspergera w szkole i przedszkolu”
„Dziecko z zaburzeniami odżywiania w szkole i przedszkolu”
„Dziecko z zaburzeniami lękowymi w szkole i przedszkolu”

Profilaktyka uzależnień:
1. ks. Marek Dziewiecki „Integralna polityka uzależnień w szkole”
2. Profilaktyka w środowisku lokalnym. Krajowe biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii
3. Zapobieganie narkomani w gminie. Zasady tworzenia gminnych programów przeciwdziałania narkomanii

Jeże biblioteczne

Jak przywitać jesień? Kreatywnie i z fantazją! Jesienne liście, kolorowe papiery, wiersze o jesieni i przysłowia… W takiej aurze dzieci klas I-III spędziły „Przerwę z książką". Wykorzystując dary jesieni stworzyły piękne jeże, które zdobią biblioteczną tablicę. Zajęcia przygotowali uczniowie należący do szkolnego wolontariatu.

Laura, Julia i Ewa przygotowały materiały do prac plastycznych. Szymon, Mateusz i Michał – przysłowia i wiersze. Zachęcamy rodziców do kreatywnego spędzania czasu ze swoimi pociechami i eksponowania prac dzieci.

"Przerwa z książką" w szkolnej bibliotece

23 września 2019 roku uczennice należące do szkolnego wolontariatu zorganizowały konkurs na „Najładniejszą ilustrację do książki”. Spotkanie odbyło się w ramach akcji „Przerwa z książką”, a wybraną pozycją książkową - „Bambi” (z serii wydawniczej „Moja pierwsza czytanka”). Historia jelonka urzekła słuchaczy, a ilustracje były odzwierciedleniem zachwytu dzieci.

fot. Laura Rutka

Wszystkie dzieci dostały zakładki do książek, a wykonawcy trzech najładniejszych prac nagrodzeni zostali słodkim upominkiem.

Julia Spytek

Konkurs plastyczny

Konkurs skierowany jest do dzieci przedszkolnych oraz uczniów klas I-VIII szkół podstawowych w całym kraju i ma na celu popularyzację regularnego czytania dzieciom w placówkach oświatowych, a także szerzenie wiedzy o literaturze dziecięcej i sztuce animacji oraz inspirowanie działalności plastycznej dzieci.
Warunki uczestnictwa
Konkurs jest skierowany do dzieci przedszkolnych oraz uczniów szkół podstawowych z całej Polski.
Prace konkursowe będą oceniane w trzech kategoriach wiekowych:

  • przedszkola i oddziały przedszkolne przy szkołach podstawowych
  • klasy I-III szkoły podstawowej
  • klasy IV-VIII szkoły podstawowej

Przedmiotem Konkursu są prace plastyczne na arkuszach papieru w formacie A4 i grubości całkowitej nieprzekraczającej 0,5 cm, przedstawiające portrety oraz przygody literackich bohaterów popularnych kreskówek.
Jeden uczestnik może nadesłać tylko jedną pracę.
Termin składania prac: 20 marca 2019 r, prace prosimy składać do wychowawcy lub biblioteki szkolnej.

Czytaj więcej...

Wykonanie: Dan-net