• bal
  • lewa
  • lewa
  • lewa
  • lewa
  • lewa
  • lewa
  • lewa
  • lewa
  • lewa
  • lewa
  • lewa
  • lewa
  • lewa
  • lewa
  • lewa
  • lewa
  • lewa
  • lewa
  • lewa
  • prawa
  • p
  • p
  • p
  • p
  • p
  • p
  • p
  • p
  • p
  • p
  • p
  • p
  • p
  • p
  • p
  • p
  • p
  • p
  • p

Aktualności

AKCJA GÓRA GROSZA

Cel Góry Grosza

Najlepsze co możemy dać dziecku, to rodzina, w której może czuć się bezpiecznie, rozwijać się, rozwijać swoje pasje i zainteresowania, nawiązywać przyjaźnie. 70 tysięcy dzieci przebywających w opiece zastępczej czeka na taką rodzinę. Dlatego celem akcji Góra Grosza jest zebranie funduszy na pomoc dzieciom wychowującym się poza własną rodziną, w tym na tworzenie takich programów, które pozwolą dzieciom wrócić do domu bądź tworzenia takich miejsc, które będą w miarę swoich możliwości zbliżone do domu rodzinnego oraz programów, które pozwolą im spokojnie dorastać.

Z inicjatywy szkolnego wolontariatu  i samorządu uczniowskiego wszyscy uczniowie naszej szkoły aktywnie włączyli się do akcji.

Wolontariuszki Justyna Waszkiewicz i Zuzanna Szewczyk wykonały mrówczą pracę i przeliczyły zebrane pieniążki.
Zebraliśmy kwotę  1346 złotych

W klasach I- III największą kwotę przeliczając na ucznia uzbierała klasa II b

W klasach IV- VIII największa kwotę przeliczając na ucznia zebrała klasa VB

Nagrodą dla zwycięskich klas jest wyjście na wybrany film do Kina za Rogiem:)

Dziękujemy za zaangażowanie i aktywny udział w akcji wychowawcom, nauczycielom i wszystkim uczniom naszej szkoły

Opiekun SKW
Monika Bernacik

Gdzie są Twoje korzenie?

W grudniu 2019 r. realizowaliśmy projekt edukacyjny na temat: Gdzie są Twoje korzenie? (migracja ludności na Mazowszu). Naszą grupę projektową stworzyli uczniowie klasy VIII a: Mateusz Kłos, Mateusz Szafrański, Zuzanna Szewczyk, Maciej Zaręba, pracowaliśmy pod opieką pani Anny Rutki. Projekt ten jest jednym z zadań w "Konkursie wiedzy o Mazowszu", do którego przystąpiliśmy.

Celem naszego projektu jest: propagowanie wiedzy na temat regionu, zainteresowanie uczniów historią własnej rodziny, kształtowanie umiejętności poznawania świata poprzez własne działania, rozwijanie zdolności myślenia analitycznego, rozbudzenie potrzeby rozwijania swoich umiejętności, kształtowanie odpowiedzialności za działania grupy, rozwijanie umiejętności współpracy. Nasz projekt był projektem badawczym, w którym poszukiwaliśmy odpowiedzi na pytania o przyczyny i zakres migracji ludności na Mazowszu. Podczas realizacji projektu wykorzystaliśmy mocne strony poszczególnych członków zespołu. Rozdzieliliśmy zadania w taki sposób, by każdy z nas mógł wykorzystać i rozwinąć swoje umiejętności.

Projekt składał się z dwóch elementów: części badawczej w postaci badania ankietowego, które przeprowadziliśmy wśród uczniów klas IV-VI i części teoretycznej, czyli eseju historycznego na temat migracji ludności na Mazowszu.  Rezultatem naszej pracy było powstanie mapy migracji naszych przodków oraz artykułu do gazetki szkolnej "Szkoleś" wydawanej w naszej szkole (częścią artykułu jest też wywiad z pochodzącą ze Śląska nauczycielka naszej szkoły).

W ankiecie skierowanej do kolegów i koleżanek zapytaliśmy, skąd pochodzą ich rodziny. Aby się tego dowiedzieć, poprosiliśmy o wpisanie nazw rodzinnych miejscowości (wraz z określeniem województwa) zarówno ich rodziców, jak i dziadków. Wyniki badania przeanalizowaliśmy zarówno pod względem ilościowym - określiliśmy jaki procent mieszkańców migrowało w obrębie województwa mazowieckiego (97 %), a ilu z migrantów pochodzi z terenu innych województw; jak i pod względem jakościowym - wyodrębniliśmy miejscowości i województwa, z których pochodzą obecni mieszkańcy naszej miejscowości, stworzyliśmy ich listę. Dodatkowo zajęliśmy się przeanalizowaniem odległości, jakie dzielą mieszkańców od ich rodzinnych miejscowości. Przeważają bowiem migracje w obrębie najbliższego regionu (wyniki zagęszczają się w promieniu 30 km od Garbatki).

Wyniki części badawczej naszego projektu zobrazowaliśmy tworząc mapę migracji, na której oznaczyliśmy wszystkie podane w ankietach miejscowości. Mapę wyeksponowaliśmy w holu szkoły. W części teoretycznej naszej pracy prześledziliśmy historię Mazowsza pod kątem migracji ludności na tym terenie, zarówno tej wymuszonej, jak i swobodnej. Zastanowiliśmy się też nad jej przyczynami i skutkami. Uzupełnieniem części teoretycznej stał się artykuł pt. "Gdzie są twoje korzenie?", w którym opowiedzieliśmy o naszym projekcie i jego wynikach. Przeprowadziliśmy też wywiad z osobą, która sama podjęła decyzję o migracji. Zapytaliśmy ją o motywacje, którymi się kierowała, ale też o trudności, z którymi muszą sobie radzić migranci. Zarówno artykuł, jak i wywiad ukażą się w kolejnym numerze naszej gazetki ("Szkoleś", nr 3/2019/2020).

Uczniowie klasy VIIIa

Pobierz esej "Migracje ludności na Mazowszu"

Pobierz ANKIETĘ

"Bez zbędnych słów" - JASEŁKA 2019

Po raz kolejny uczniowie naszej szkoły zachwycili publiczność swoim talentem aktorskim. Z okazji zbliżających się świąt Bożego Narodzenia młodzi artyści pod kierunkiem pani Karoliny Matejszczak, s. Jadwigi Szczepańskiej i ks. Damiana Janiszewskiego przygotowali inscenizację dotyczącą w głównej mierze narodzin Pana Jezusa. W przedstawieniu wykorzystali jedną z najtrudniejszych technik gry aktorskiej – pantomimę.

W środę, 17 grudnia 2019 r., o godz. 14:00 dyrekcja szkoły, grono pedagogiczne, społeczność uczniowska, pracownicy obsługi i administracji oraz zaproszeni goście, wśród których znaleźli się: Pani Sekretarz Gminy Garbatka – Letnisko - Marzena Pomarańska, Przewodniczący Rady Gminy - Pan Włodzimierz Mazur, Dyrektor Przedszkola Samorządowego Pod Sosnową Szyszką – Pani Maria Grygiel oraz przedstawiciele Rady Rodziców zebrali się w sali gimnastycznej. Mieli oni przyjemność obejrzenia jasełek, które bez wątpienia wprowadziły ich w magiczny, świąteczny nastrój. Za pomocą ruchu, mowy ciała i gestów dzieci pokazały wszystko to, co związane jest z wyczekiwanymi narodzinami Dzieciątka. Największe wrażenie zrobiła na odbiorcach scena rozgrywająca się w raju, która podzielona była na kilka etapów. Członkowie Szkolnego Teatrzyku "Zamaskowani" z ogromną precyzją odegrali  swoje role i doskonale ukazali towarzyszące im emocje. Dopełnieniem gry aktorów była niewątpliwie muzyka, która podkreśliła panujący na scenie nastrój.

Kolejną rzeczą zasługującą na pochwałę była charakteryzacja występujących osób. Podczas przedstawienia dzieci zaprezentowały różnorodne kostiumy, które sprawiły, że widzowie mogli się przenieść do odległych czasów. Publiczność podziwiała także przepiękną scenografię, która zmieniała się wraz z kolejnymi aktami.

Prezentowane podczas przedstawienia scenki przeplatały się z występami wokalnymi uczniów. Chór szkolny zaśpiewał kilka pięknych kolęd i pastorałek – tych tradycyjnych i tych całkiem nowatorskich. Nie zabrakło też występów solowych. Zarówno uczniowie jak i nauczyciele uświetnili swym śpiewem tę niezwykłą uroczystość. To był występ pełen aktorskiego kunsztu z ogromną dozą emocji, które sprawiły, że wydarzenie to na długo pozostanie w naszej pamięci.

Po części artystycznej wszyscy zebrani wzięli udział we wspólnym kolędowaniu, po czym przedstawiciele samorządu uczniowskiego złożyli świąteczne życzenia. Następnie głos zabrała pani Dyrektor Agnieszka Babańca, która skierowała wiele ciepłych słów w stronę występujących w jasełkach uczniów. Serdecznie podziękowała nauczycielom za przygotowanie uroczystości szkolnej. Na koniec złożyła wszystkim  świąteczne oraz noworoczne życzenia. To samo uczynili wszyscy goście, którzy zaszczycili nas swoją obecnością.

Przy dźwiękach kolędy nastąpiło symboliczne łamanie się opłatkiem. Tym miłym akcentem zakończyła się to uroczyste spotkanie.

Karolina Matejszczak

W jasełkach wystąpili:
- członkowie Teatrzyku Szkolnego Zamaskowani:
Malwina Sosnowska,
Julia Szewczyk,
Agata Zaborska,
Zofia Mieczyńska,
Natalia Warchoł,
Amelia Krawczyk,
Alicja Karsznia,
Emilia Zawadzak,
Karolina Słyk,
Filip Matejszczak;
- uczennice klasy 2b:
- Marlena Sosnowska,
- Maja Banaś,
- Natalia Maj,
- Nikola Maślanek,
- Laura Kupidura,
- Daria Grzywacz;
- Paulina Mucha,
- Wiktoria Zawodnik;
- uczniowie klasy 5a:
Maja Pochylska,
Amelia Kwaśnik,
Zofia Brudzyńska,
Wiktoria Hajduk,
Lena Malec,
Martyna Jurek,
Oliwia Sobieszek,
Dominika Maj,
Bartłomiej Basaj,
Filip Kęska,
Filip Sztobryn,
Błażej Maciąg,
- chór uczniowski;
-  soliści:
Wojciech Garczyna,
- Maja Pochylska,
- Filip Matejszczak,
- Marlena Maj,
- Anna Kamińska,
- Zuzanna Kamińska,
- Gabriel Kubiak,
- Zofia Brudzyńska,
- pani Agata Styczyńska,
- pani Irena Cieloch,
- pani Karolina Matejszczak;
- zespół muzyczny:
- Wanessa Szewczyk,
- Oliwia Gołda,
- Anna Kamińska,
- Zuzanna Kamińska,
- konferansjerzy:
- Wiktoria Piwońska,
- Jakub Molenda.

Uroczystość szkolną przygotowali:

  • przedstawienie teatralne: pani Karolina Matejszczak, s. Jadwiga Szczepańska i ks. Damian Janiszewski;
  • oprawa muzyczna: pan Tomasz Kubiak;
  • oprawa plastyczna: pani Agata Styczyńska.

„Idą święta, nie o SMS-ie, lecz o kartce pamiętaj”

W naszej szkole realizowana jest ogólnopolska kampania społeczna  pt. „Idą święta, nie o SMS-ie, lecz o kartce pamiętaj”.   Celem kampanii jest zwrócenie uwagi wszystkich polskich rodzin, jak ważne są  osobiste relacje, pamięć o członkach rodziny, wspólne spędzanie czasu wolnego, jak również –– kultywowanie tradycji pisania kartek świątecznych. Organizatorem wysyłania kartek świątecznych jest Fundacja „Dbam o Mój Zasięg” z siedzibą w Gdańsku.

Wszyscy uczniowie otrzymali kartkę bożonarodzeniową. Zadaniem uczniów było własnoręczne napisanie pięknych życzeń. Poprzez realizację projektu chcemy podkreślić wyjątkowość łączących nas więzi  i osobistych relacji w świecie, w którym bardzo ważną rolę odgrywają technologie informacyjno-komunikacyjne.

DLACZEGO WYSYŁANIE KARTEK JEST WAŻNE:

  • Sprawiają ogromną, najszczerszą radość dla odbiorcy.
  • To szansa, by w prosty i osobisty sposób wyrazić wszystko to, co czujemy do osób najbliższych. Wysłane kartki przywołują wspomnienia i pamięć o nadawcy, za każdym razem gdy na nie spoglądamy.
  • Napisane kartki pozostawiają po sobie trwały ślad, którego nie można tak po prostu wykasować. Nie potrzebujemy do tego stałego połączenia wi-fi - możemy tworzyć
    je w każdym miejscu, o każdej porze, angażując bliskich.
  • Poprzez własnoręczne skreślenie kilku słów podkreślamy wyjątkowość osób, do których wysłaliśmy kartkę świąteczną.
  • Stanowią formę integracji wszystkich członków rodziny.
  • To dobra okazja, by uwolnić kreatywność i pomysłowość, poprawić bądź nabyć nowe umiejętności manualne.
  • To naprawdę łatwe i fajne.

Pragniemy, aby najmłodsi byli świadomi różnicy pomiędzy istotą słowa pisanego własnoręcznie, a wiadomością. Miejmy nadzieję, że tradycja wysyłania kartek świątecznych na nowo odrodzi się w młodym pokoleniu. Zachęcamy do tego, by zaskoczyć bliskich kartką, a nie szablonowym  smsem!
https://idaswieta.com/

Święty Mikołaj z wizytą w szkole

6 grudnia 2019 roku klasy trzecie przywitały panią dyrektor Agnieszkę Babańcę, panią dyrektor Ewelinę Piecyk - Kowalską, rodziców, wychowawców i uczniów klas pierwszych i drugich na spotkaniu poświęconym najbardziej oczekiwanemu gościowi w tym roku –  Świętemu Mikołajowi.

Czas oczekiwania wypełniły zagadki o postaciach z bajek. Na szkolnym korytarzu pojawił się  Kopciuszek, Czerwony Kapturek, Kot w butach, Baba Jaga, Smok Wawelski i Czarodziej. Dzieci doskonale poradziły sobie z odgadnięciem imion poszczególnych bajkowych bohaterów. Zgromadzonej publiczności klasy trzecie  zaprezentowały także piosenki i wiersze oraz przedstawiły swoje listy i marzenia związane z wizytą Mikołaja.

Wreszcie specjalny gość zawitał i do nas. Dzieci nie kryły radości, wszystkie chciały się znaleźć w jego pobliżu. W dniu imienin złożyły mu życzenia: zdrowia, szczęścia, powodzenia i miłego prezentów roznoszenia. Jak to ma w swoim zwyczaju już od setek lat, nasz niezwykły gość rozdał prezenty wszystkim dzieciom, nie zapomniał też o paniach dyrektorkach.

Święty Mikołaj podróżuje zimą i w nocy, dlatego też dzieci w ramach podziękowań obdarzyły go paterą pełną owoców, aby był silny i zdrowy. Po rozdaniu prezentów Mikołaj wyruszył w dalszą podróż, aby odwiedzić wszystkich, którzy wierzą w jego magiczną moc czynienia dobra.
Dziękujemy wszystkim pomocnikom Mikołaja, dzięki którym każde dziecko w szkole zostało obdarowane prezentem.

Danuta Matysiak i Elżbieta  Mazur

Olimpiada PCK

Uczennice klasy ósmej - Laura Rutka i Zuzanna Szewczyk reprezentowały naszą szkołę w XXVIII edycji Ogólnopolskiej Olimpiady Zdrowego Stylu Życia Polskiego Czerwonego Krzyża. Celem konkursu, którego etap rejonowy odbył się 11 grudnia w Kozienicach,  jest promowanie właściwych  nawyków żywieniowych oraz promocja zdrowego stylu życia. Do udziału w olimpiadzie przystąpiło 20 uczniów z 10 szkół.

Pytania okazały się bardzo trudne, a konkurencja duża, jednak Laurze udało się uzyskać 21 punktów z testu, tym samym zakwalifikowała się do dogrywki o trzecie miejsce. Podczas odpowiedzi ustnych zabrakło jej trochę szczęścia i w ostateczności uplasowała się na czwartym miejscu. Obu dziewczynom należą się zasłużone gratulacje, ponieważ włożyły sporo pracy w przygotowanie się do konkursu, którego zakres obejmuje nie tylko wiadomości z dziedziny biologii i chemii, ale także medycyny. Co ciekawe, nagrodą główną w ogólnopolskim finale olimpiady jest indeks na wybrany kierunek Wydziału Nauk o Zdrowiu Uniwersytetu Medycznego w Łodzi.

Anna Rutka
opiekuna SK PCK

Mikołajki szkolne

Z inicjatywy Samorządu Szkolnego odbyły  się w   naszej szkole  Mikołajki. Dokładnie 6 grudnia odwiedził nas św. Mikołaj w towarzystwie dwóch uroczych Śnieżynek. Wszyscy uczniowie byli bardzo grzeczni, śpiewali wspólnie piękne kolędy  i otrzymali słodkie upominki. W radosnej atmosferze młodzież uwieczniła te niecodzienne odwiedziny robiąc  zdjęcia z tak znamienitymi gośćmi.

Św. Mikołaj nie zapomniał również o nauczycielach i pracownikach obsługi szkoły ofiarując im słodkie podarunki. Mikołaj obiecał, że wróci ponownie za rok. Każdemu złożył życzenia z okazji nadchodzących Świąt Bożego Narodzenia, pożegnał się i tajemniczo zniknął.

 Opiekun SU
Monika Bernacik

Próbne egzaminy ósmoklasisty

Początek grudnia był bardzo stresujący dla uczniów klasy VIII, ponieważ od 3 do 5 grudnia pisaliśmy próbne egzaminy ósmoklasisty. Egzaminy odbyły się w auli, a przed wejściem do sali każdy z nas losował sobie miejsce. Oczywiście wszyscy chcieliśmy siedzieć na końcu. Do sali można było zabrać tylko dwa czarne długopisy i linijkę na matematykę. Nie wszyscy zastosowali się do tych zasad, dlatego przed salą musieli zostawić kątomierze, ekierki i cyrkle. Kiedy już usiedliśmy w ławkach i rozpoczął się egzamin, nikt z nas nie wiedział, czego się spodziewać.

Pierwszego dnia pisaliśmy test z języka polskiego. Był on głównie oparty na lekturze „Pan Tadeusz”. W kilku zadaniach należało się wykazać czytaniem ze zrozumieniem i analizą tekstu. Na szczęście zadań z gramatyki było mało. Na koniec pisaliśmy rozprawkę, temat wydawał się łatwy, ale jak się okazało po wyjściu z sali, niektórzy źle zrozumieli. Egzamin trwał 120 minut i niemal do końca wykorzystaliśmy ten czas.

Drugi dzień to test z matematyki. Obawialiśmy się głównie zadań otwartych, tymczasem okazało się, że i te zamknięte były podchwytliwe. Ten egzamin trwał 100 minut. Ostatniego dnia zmierzyliśmy się z testem z języka angielskiego. Wśród zadań, które się pojawiły był e-mail, w którym trzeba było opisać remont w swoim domu i problem, jaki wystąpił podczas tego remontu. Egzamin trwał 90 minut, ale wszyscy skończyliśmy przed czasem. I nie dlatego, że był łatwy, a wręcz przeciwnie, po wyjściu wszyscy twierdzili, że to był jednak najtrudniejszy egzamin.

Cieszymy się, że egzaminy próbne już za nami i mamy nadzieję, że te właściwe w kwietniu pójdą nam dużo lepiej.

Zuzanna Szewczyk
gazetka szkolna „Szkoleś”

"Razem na Święta".

Szkolny Wolontariat ogłasza akcję "Razem na Święta". W tym roku postanowiliśmy umilić święta Bożego Narodzenia rodzinom z najbliższej okolicy. Bardzo prosimy o aktywne włączenie się w zbiórkę do dnia 11 grudnia Liczę na Państwa wsparcie

Potrzebne produkty:
- produkty żywnościowe
- produkty chemiczne,
- słodycze,
- ubrania dla dziewczynek rozmiar 140-146 (potrzebne białe bluzeczki, czarne spódnice)
- balerinki rozmiar 33,
- artykuły i przybory szkolne (kredki, pisaki, papier kolorowy, techniczny itd., mazaki, farby kolorowanki, plasteliny, modeliny, ciastoliny, książeczki do czytania)
- kolorowe gumki do włosów, ozdoby do włosów, Lalka Barbie, nowe zabawki dla dziewczynek, bidon, śniadaniówka zabawki pluszowe, Freezbi, rzutki, szalik, czapka, ciepłe ubrania.
Dziękuję za wszelką okazaną pomoc!
Monika Bernacik

Zajęcia doskonalące z chemii

W ramach projektu unijnego „Kompetencje kluczowe szansą na rozwój” odbywają się zajęcia doskonalące z chemii. Na zajęciach, które mają charakter warsztatów - uczniowie wraz z nauczycielem wykonują  i projektują ciekawe doświadczenia chemiczne, a na ich podstawie uczą się opisywać obserwacje i wnioski.

 

Uczniowie rozwiązują zadania tekstowe i testy z zastosowaniem stechiometrii, stężenia procentowego roztworu, rozpuszczalności oraz poznanych praw chemicznych. Zajęcia te prowadzone są  metodami aktywizującymi. Wykorzystujemy również tablicę multimedialną.

Bożena Jagiełło

Laureaci XXIX edycji konkursu „Moje spotkania z Puszczą”

28 listopada 2019 roku w Miejskim Ośrodku Kultury w Pionkach odbyło się podsumowanie XXIX edycji organizowanego przez Mazowiecki Zespół Parków Krajobrazowych konkursu „Moje spotkania z Puszczą”. Konkurs od lat cieszy się dużym zainteresowaniem. Do tegorocznej edycji pt. „Woda w życiu i krajobrazie Puszczy Kozienickiej” zgłoszonych zostało 228 prac w trzech dziedzinach twórczości: plastyce, literaturze i fotografii.

Jury w trakcie przeglądu i oceny prac brało pod uwagę zgodność z tematyką konkursu, wartości artystyczne, technikę i estetykę wykonania. Przyznano 27 nagród, 31 wyróżnień oraz 3 wyróżnienia poza konkursem. Jest nam niezmiernie miło poinformować, że dwoje uczniów naszej szkoły zostało nagrodzonych w dziedzinie literatury. Filip Matejszczak z klasy VI c otrzymał nagrodę w kategorii uczniów klas IV-VIII, zaś Zuzanna Szewczyk z klasy VIII a wyróżnienie w tej samej kategorii. Do konkursu przygotowała ich pani Anna Rutka.

Na uroczystym podsumowaniu zostały zaprezentowane prace nagrodzonych uczniów. Prace plastyczne i fotograficzne znalazły się na wystawie, zaś prace literackie zostały odczytane podczas wręczania nagród. Mogliśmy również obejrzeć przedstawienie ekologiczne przygotowane przez uczniów z grupy „H2O”.

Wszystkim uczniom naszej szkoły, którzy wzięli udział w konkursie bardzo dziękujemy, zaś Filipowi i Zuzi serdecznie gratulujemy!

Anna Rutka

Światowy Dzień Pluszowego Misia

25 listopada na całym świecie obchodzony jest Światowy Dzień Pluszowego Misia. Tego dnia przypada rocznica powstania tej niezwykłej maskotki. Z powstaniem zabawki związana jest przedziwna historia, która wydarzyła się w 1902 roku. Theodore Roosevelt - prezydent Stanów Zjednoczonych – wybrał się z przyjaciółmi na polowanie. Podczas wyprawy postrzelono młodego niedźwiadka. Prezydent nakazał uwolnienie zwierzęcia, a całą historię zilustrowano w waszyngtońskiej prasie. Producent zabawek zainspirowany tym wydarzeniem postanowił stworzyć nową zabawkę dla dzieci – pluszowego misia o imieniu Teddy Bear. Już ponad 100 lat towarzyszy on najmłodszym. Stał się bohaterem bajek, filmów, a przede wszystkim wiernym przyjacielem dzieci.

27 listopada 2019 roku najmłodsi uczniowie naszej szkoły oraz dzieci z Przedszkola Samorządowego „Pod Sosnową Szyszką” w Garbatce - Letnisko uczestniczyły w obchodach  Światowego Dnia Pluszowego Misia.

Dzieci przyniosły swoje ulubione maskotki i wzięły udział w spotkaniu czytelniczym zorganizowanym przez panie Monikę Rodakowską oraz Agatę Styczyńską. Gościem specjalnym była Wójt Gminy Garbatka-Letnisko – Pani Teresa Fryszkiewicz, która przeczytała dzieciom jedną z przygód Kubusia Puchatka pt. „Bardzo wietrzny dzień”. Pani Wójt towarzyszyły trzy misie. Uczniowie poznali historię  jednego z nich, który był szczególnie bliski sercu naszego Gościa.

Uczniowie opowiadali o pluszowych przyjaciołach oraz  przedstawiali  ich imiona. A jak dbać o pluszowe maskotki, by towarzyszyły dzieciom przez wiele lat? Uczniowie przedstawili swoje pomysły: odkurzanie, czyszczenie i pranie ręczne zdecydowanie przyczynią się do ich długowieczności.

Dzieci podziękowały Pani Wójt za spotkanie gromkimi brawami, życzliwymi uśmiechami i dyplomem z pamiątkowym zdjęciem. Obiecały także, że odwiedzą niebawem naszego Gościa w budynku Urzędu Gminy.

Monika Rodakowska
Agata Styczyńska

"Czarnoksiężnik z Krainy Oz"

Psycholog szkolny – pasjonatą literatury? Ależ tak! 27 listopada 2019 roku gościem szkolnej biblioteki był pan Marcin Łagoda – szkolny psycholog. Podczas spotkania „Przerwa z książką” pan Marcin czytał dzieciom klas I-III „Czarnoksiężnika z Krainy Oz”.

Jest to powieść przygodowa amerykańskiego pisarza Lymana Franka Bauma należąca do ścisłego kanonu literatury dziecięcej. Książka wpisała się do historii literatury światowej jako pierwsza powieść fantasy dla dzieci. Opisuje historię małej Doroty przeniesionej z pieskiem Toto przez trąbę powietrzną do magicznej Krainy Oz. Aby wrócić do rodzinnego Kansas, dziewczynka musi dotrzeć do mieszkającego w Szmaragdowym Grodzie Czarnoksiężnika Oza…

Historią Doroty zainteresowali się także uczniowie klas VII i VIII. Przyłączyli się do słuchających dzieci i z zainteresowaniem śledzili losy bohaterki. Przerwa okazała się za krótka, by przeczytać całą książkę,  jednak wystarczająco długa, by rozbudzić ciekawość czytelników losami głównej bohaterki. Zachęcamy rodziców do kontynuowania czytania tej lektury i rozbudzania pasji czytelniczej dzieci.

Akcja ,,Przekładamy święta# wyślij kartkę dla Natalki”

Z inicjatywy szkolnego wolontariatu została zorganizowana akcja ,Przekładamy święta# wyślij kartkę dla Natalki”.

Dziewczynka  ma 5 lat. Natalka została zdiagnozowana dokładnie 10 stycznia 2018 roku. Ma guza mózgu, to jest glejak IV stopnia, nieoperacyjny. Ostatnie 22 miesiące to tak naprawdę walka o każdy dzień jej życia. Statystyki są dramatyczne, długość życia po takiej diagnozie w Polsce to 3-4 miesiące. Jej rodzina postanowiła, że Boże Narodzenie u nich w domu pojawi się wcześniej. Pomóc stworzyć świąteczną atmosferę może każdy, bo wystarczy tylko napisać świąteczną kartkę, na którą Natalka czeka.

Uczniowie naszej szkoły przygotowali bożonarodzeniowe laurki dla chorej dziewczynki. Pięknie zapakowane  w  prezent zostały wysłane.

Mamy nadzieję, że spodobają się dziewczynce i przywołają uśmiech na jej twarzy. Dziękuję pani Renacie Strzałkowskiej- Jędrasek i wychowawcom za pomoc w zorganizowaniu akcji.

Opiekun SKW
Monika Bernacik

Od 100 lat wszędzie dla wszystkich

„Wszyscy mogą w ten czy inny sposób, każdy w swej dziedzinie i w miarę swych sił, przyczynić się w jakimś stopniu do [...] szlachetnego dzieła” - powiedział Henry Dunant, założyciel Czerwonego Krzyża, pierwszy laureat Pokojowej Nagrody Nobla. Słowa te przyświecają ludziom dobrego serca, którzy działają w powstałym w 1919 roku  Polskim Czerwonym Krzyżu. Zasady, którymi kieruje się ruch to: humanitaryzm, bezinteresowność, neutralność, niezależność, dobrowolność, jedność, powszechność.

Wśród najważniejszych zadań organizacji jest działalności Szkolnych Kół PCK, których w naszym rejonie działa obecnie 18 i Klubów Wiewiórka, które działają w 7 przedszkolach. Opiekę nad nimi sprawują zaangażowani nauczyciele. To właśnie do najmłodszych są skierowane takie programy, jak Superwiewiórka - przyjaciółka Oli i Kuby; Chroń dziecięce uśmiechy; Radosny uśmiech, radosna przyszłość; Drogowe ABC czy warsztaty W zdrowym ciele zdrowy duch. Uczniowie angażują się w pracę na rzecz pomocy innym, propagują zdrowy tryb życia i ochronę zdrowia. Na terenie szkół podejmowane są takie inicjatywy jak: Dzień Walki z Głodem czy Wakacje bez nałogów. Co roku uczniowie mają też okazję rywalizować w Olimpiadzie Zdrowego Stylu Życia PCK. Od 2006 roku dla najmłodszych organizowane są pokazy w ramach programu Ratowniczek - pomaga ci pomagać, starsi członkowie SK PCK biorą zaś udział w Rejonowych Mistrzostwach Pierwszej Pomocy. Wolontariusze działający w Szkolnych Kołach PCK sami organizują zbiórki dla potrzebujących. Wśród pozostałych działań PCK jest pomoc socjalna dla rodzin najuboższych, praca na rzecz seniorów oraz wspieranie działalności Honorowych Dawców Krwi.

22 listopada 2019 roku w Kozienicach odbyła się uroczystość 100-lecia Polskiego Czerwonego Krzyża, zorganizowana przez Odział Rejonowy w Kozienicach. Zaproszenie do udziału w jubileuszu otrzymała również nasza szkoła, w której od wielu lat działa Szkolne Koło PCK. Podczas spotkania przybliżona została historia Czerwonego Krzyża w Polsce i na świecie oraz oddziału PCK w Kozienicach. Mieliśmy okazję obejrzeć cztery scenki obrazujące działalność PCK: założenie organizacji przez Henry'ego Dunanta, historię Florencji  Nightingale, prekursorki pielęgniarstwa, pracę biura informacji i poszukiwań oraz ideę krwiodawstwa. Scenki przygotowali uczniowie z kozienickich szkół, a autorkami scenariusza były pani Renata Domagała i pani Anna Rutka. Uroczystość uświetniły również występy muzyczne i taneczne.

100-lecie działalności PCK było też okazja do podziękowań i odznaczeń. Pani dyrektor Agnieszka Babańca odebrała Medal 100-lecia Polskiego Czerwonego Krzyża przyznany naszej szkole. Podobne odznaczenie odebrała także opiekunka Szkolnego Koła PCK, pani Anna Rutka.

Działania PCK to bezinteresowna, charytatywna praca na rzecz potrzebujących, uwrażliwianie społeczeństwa na krzywdę ludzką i promocja idei niesienia pomocy. To niezmiernie budujące, że tak wielu ludzi wspiera ideę Polskiego Czerwonego Krzyża. Cieszymy się, że również nasi uczniowie należą do tej społeczności.

Anna Rutka
opiekun SK PCK

„Śniadanie daje moc”

Podobnie jak w roku ubiegłym uczniowie klas I – III włączyli się do akcji „Śniadanie daje moc”.

8 listopada przynieśli do szkoły produkty potrzebne do zrobienia zdrowego śniadania oraz odpowiednie stroje. Samodzielnie przygotowali, a potem wspólnie spożywali posiłek złożony z kolorowych kanapek. Dzieci chciały, żeby nie tylko one „miały moc”, ale także panie dyrektorki, sekretarki oraz wychowawcy. Z radością dzieliły się zdrowym posiłkiem.

Na zajęciach przeprowadzone zostały również pogadanki na temat roli śniadania jako najważniejszego posiłku w ciągu dnia.

Akcja miała na celu zwiększanie świadomości na temat zdrowego odżywiania. W zorganizowaniu akcji wsparli nas rodzice, którzy wyposażyli dzieci w odpowiednie produkty. Wychowawcy wykorzystali również warzywa i owoce, które dzieci otrzymują z „Programu dla szkół”.

Danuta Matysiak

Wykonanie: Dan-net